Friday, February 22, 2008

http://www.mybloglog.com/buzz/members/cahayanuriman/






aa-eman
05th Mar 6:28 pm

Wow aku faham kok Nur, makanya aku jawab. Dah ah aku mo tido aja, daripada apa2pun yang kubuat selalu salah. Wassalam buat hubbhy dan hafiz ya.

Cahaya
05th Mar 2:45 am (reply | report spam | delete)

maksud saya di hayatinya segala isi kandungannya...itu aje k..sori kalu aa enggak faham bahasa sy tadi...

aa-eman
04th Mar 10:15 pm

Bukannya tersimpan aja kok. Klo cuma tersimpan kan gak mungkin prosa itu bisa terkirimkan. Tapi hanya waktu dan jodoh aja. Makanya bahru kini prosa itu dijodohkan untuk Nur bukan untuk kat teman2 kang aa yang lain. Gituh lho. Duh apa ya salahku? Sampai apa yang kulakukan salah semuach.

Cahaya
04th Mar 4:46 pm (reply | report spam | delete)

mekasih tazkirah yg bagus.....harap2nya dapat di hayati oleyh semua umat..bukan sekadar utk di simpan sahaja.......

aa-eman
03rd Mar 7:40 pm

Resipe kerabu mangga dah kang aa simpan di URL http://berenjit.blog.com/ Lebeh bagus lagi klo ada pic serving. Bila2 kang aa mahu cuba emannya disaat Gaby milad ke-2. Tentu nyam nyam yummies.

aa-eman
03rd Mar 7:08 pm

Salam Nur. Iya lah Nur tak merajuk tapi kang aa. kang reply shoutbox dari blog Hari2ku. Tentu saja tak nampak profile visitornya. Rupanya Nur taruh pesan di blog Abah. Maafin kang aa ya. Shoutbox tuh pararlel disemua blogs aa bniar mudah reply aja. Oh jadi Hafiz baru minggu depan nak balik dari asrama. Kang kira sekarang, makanya kang jarang kirimi Nur mesej. Kang tak tau fiza tuh kemana. Tentu biz kat belajar buat menjadi cikgu bahasa. Harap dia sihat jer. Sajak Rindu kang aa pun belum lagi di bacanya di blog Hari2ku. Cubalah nanti aa search seperti masa Nur tanyakan hal nAt. Wismilak ya. Tapi Nur jaga sihat ler.

Cahaya
03rd Mar 6:00 pm (reply | report spam | delete)

salam ....saya tak merajuk lah..buat apa nak merajuk dah tua2 ni, bizi sikitlah anakpun dah nak balik dari asrama neh....saya mencari kak chik tp tak jumpa2 aa atau adrian tau di mana dia?

aa-eman
28th Feb 4:29 pm

[Maaf telat reply, kemarin kehabisan quota] Salam Inatul. Hehe iya yah. Kan nick nya juga Kak_Chik. Maaf aa terlalu banyak tanya kayak reporter aja ya. Tapi kan namanya juga bestfriend tentu harus banyak yang diketahui agar lebih eman dalam bergaul. Iya tak?

Cahaya
28th Feb 3:39 am (reply | report spam | delete)

Kang aa saya panggil kak chik ikut nick dia..mmg saya tau kalo dia muda dari saya..macam adik saya kan kak chik hehehe..nasab?takdel ah saya kenal kak chik kat mybloglog nih laaa....

aa-eman
27th Feb 7:48 pm

Usia Nur 35, usia cik 32. Tapi Nur panggil dengan kak cik? Ato adakah Nur dengan cik punya hubugan nasab?

aa-eman
27th Feb 6:05 pm

Klo gitu aa dah bisa raba sumber asthma NUr itu. Kerana gangguan emosi. Sayang kita jauh ya, klo hampir tentu aa bisa bantu dengan lebih baik lagi. Nur betul, stress itu biang masalah yang menimbulkan banyak gejala penyakit. Syukurlah klo Nur dah tau cara menghindari stress. Pokoknya jangan pernah merasa kesepian ya, larikan aja ke komputer. Maksud aa Nur menggosok jubin atau tembok kuat2 sambil disirami ayer oleh Hafiz dan hubby. lakukan 2x seahad sambil bergelak. Tapi masanya harus bertahap jangan sampai menggigil kedinginan. Lalu mandi pakai air hangat, makan sedikit lalu diurut seluruh tubuh, lantas tido. Lain waktu lama masanya bertambah. Insyallah dalam sebulan Nur sudah bisa bernafas lebih sehat. Iya sih Nur bisa berkebun juga, tapi kan akan tampak kacau klo Nur sambil disirami ayer. Sering2lah berlibur dan berendam di laut. Aroma dan suasana laut akan bagus buat meningkatkan semangat hidup. Bernafas juga lega. Cobalah Nur, aa ingin Nur sehat kuat sejahtera bahagia bersama hubby dan Hafiz.

Cahaya
27th Feb 5:13 pm (reply | report spam | delete)

astma senang ajer nak bagi hilang jangan terlalu stress biarpun ada banyak masalah...lorr mana bisa mandi di laman kang..ngak biasa lah hihihi...tp kalau berkebun sama suami dan anak tu okeylah juga.......

aa-eman
27th Feb 6:02 pm

Tentang nAt itu, belum lama nAt sembang dengan temannya Eiza. Jadi dah balik dari coti rupanya. [[eiza 21st Feb 7:06, ooo...tau2..dkt ngan fak law kn..]] Klo gitu sembangi aja dia ya Nur.

aa-eman
27th Feb 5:53 pm

Salam selamat pagi Nur. Harap sihat ceria ya. Hehe, jadi Bawean rupanya. Senangnya sembang sama Nur nih, bikin kang aa tambah banyak tak faham kosakata yang justru berawal dari tanah airku tapi aa peroleh dari Nur. Hemh lalu apa yang bisa aa lakukan buat bisa bikin Nur merasa sebahagia aa sekarang nih. (semalam aa mimpi lor). Klo kuat hasrat Nur buat makan lontong dan sayur lodeh Boyan lagi, aa bantu doa biar segera sampai kesana ya. Nanti maa antyar sebagai tourguide. Klo boleh aa tau, cara hubungi keluarga anakbuah Nur itu. Jadi klo mereka mau berkunjung kat Nur, aa bisa dampingi sebagai bodyguard. Asal terjamin aja makan dan tidur, transportasi dan hati aa. Okeh tak Nur, hehehe.....

aa-eman
27th Feb 5:25 am
Oh 2 minggu lagi Hafiz baru pulang ya, kang aa kira hari Sabtu dekat nih. Takper, harap Hafiz sihat kuat ceria apalagi selagi di asrama. Klo boleh tau, Nur kerja dibidang apa? Manatau ada hubungan dengan pengalaman asthma Nur. Bagusnya Nur manfaatkan komputer buat nulis hal2 baik. Tak seperti kang aa yang suka menulis hal2 apa aja. Klo kang aa memang harus selalu didepan komputer kerana pekerjaan bergantian dengan anak aa. Terimakasih buat 2 mesej tausyiah ya. Akan aa taruh di blog Hari2ku. Mendalaminya aa terharu dan serasa dilecuti oleh ustadzah kang aa nih. Harap menjadikan nilai ibadah buat kita semua.

Cahaya
27th Feb 5:08 pm (reply | report spam | delete)

ooh Bawean kami di sini panggilnya boyan...entah bilalah agaknya nak sampai ke sana kang..rasa saya dua org anak buah sy pun jarang pulang ke Indonesia..sekali sekala family mereka datang ke malaysia neh....

aa-eman
27th Feb 5:25 am

Oh 2 minggu lagi Hafiz baru pulang ya, kang aa kira hari Sabtu dekat nih. Takper, harap Hafiz sihat kuat ceria apalagi selagi di asrama. Klo boleh tau, Nur kerja dibidang apa? Manatau ada hubungan dengan pengalaman asthma Nur. Bagusnya Nur manfaatkan komputer buat nulis hal2 baik. Tak seperti kang aa yang suka menulis hal2 apa aja. Klo kang aa memang harus selalu didepan komputer kerana pekerjaan bergantian dengan anak aa. Terimakasih buat 2 mesej tausyiah ya. Akan aa taruh di blog Hari2ku. Mendalaminya aa terharu dan serasa dilecuti oleh ustadzah kang aa nih. Harap menjadikan nilai ibadah buat kita semua.

Cahaya
27th Feb 3:40 am (reply | report spam | delete)

Anak kesayangan saya tu tinggal di asrama..dua minggu lagi pulanglah dia...utk menghilangkan kesunyian saya selalu ada depan komputer neh..kecuali kalau hujan ribut yg agak kuat...ok nak pergi solat maghrib...

aa-eman
27th Feb 5:10 am

Boyan? Dimana tuh, baru dengar nama tempat tuh. Lontong dan lodeh tentu eman, asal jangan banyak chili ya. Mbak Bedah (begitu sapaannya) tentu bisa bikin lontong dan lodeh kerana pintar masak apa aja. Kang aa juga tak lahap klo makan di kedai saat bermusafir ketempat jauh. Nantilah klo Nur sekeluarga ketempat kami. akan dibuatkan masakan apapun yang Nur hasratkan. Sungguh lho!

aa-eman
27th Feb 4:47 am

Setau kang aa waktu Malaysia tuh 1 jam lebih dulu dari WIB waktu Indonesia Barat. Tapi di aa dah lepas adzan maghrib di Nur baru mo maghrib. Artinya posisi median bumi aa lebih ke Barat klo dibanding garis median posisi azimuth Nur. Lalu apakah Nur berdomisili di Sabah atau Sarawak? Tapi harusnya bukan di semenanjung Malaysia ya? Buat gangguan asthma, apakah Nur alergik dengan debu atau asap? Mungkin juga ada gangguan gastrik. Atau bisa pula ada gangguan emosi. Sayang aa tak ada gambar close-up Nur terbaru, padahal dengan raut wajah Nur rasanya aa bisa duga gangguan pisik, psikis dan emosi Nur. Maaf, di Tangerang dan Jakarta kang aa juga pengobat alternatif juga konsultan masalah gangguan emosi. Sayangt sekali, buah p;ikiran segar Nur terganggu oleh asthma. Saran aa seringlah mandi matahari pagi jam 7-10 sambil bekerja dihalaman terbuka. lalu suami atau Hafiz siram Nur dengan air mancur dari tapwater atau pumped earthwater. Tentu akan bergembira bersama. Tapi hindari dulu ais, chili dan asid natural (seperti lemon atau raw mango) atau bahan chemical yang masam sangat. Cubalah. Apakah didekat rumah Nur ada pokok delima?

Cahaya
27th Feb 3:34 am (reply | report spam | delete)

salam belum insyak lagi kang..baru nak maghrib...malam saya tak makan...saya ambil buahan saja...untuk hilangkan astma jangan minum berselang seli ngan nasi...kalu dulu saya suka makan lontong atau lodeh yang di buat jiran saya dari Boyan...lontong yg di balut daun pisang tu...warnanya agak kehijauan gitu...agaknya mbak zubaidah tahu buat neh ya?

aa-eman
27th Feb 3:19 am

Salam ukhuwah islamiyyah juga buat ustadzahku yang cantik indah ini. Harap sihat kuat ceria buat layan Hafiz. Klo tega tak de ID YM satupun, maka aa akan bersenandung, "Engkau laksana bulan, tinggi diatas kahyangan..." Duh gelapnya alam mayaku, hehe. Terimakasih Nur dah sembangi kang aa (aa punya timangan baru buat Nur neh) dengan merespons aa semanis madu obat asthma tuh biar aa kuat sihat jer. Dah baca blog tebakmanggis? I wish Nur stay healthy wealthy and charmingfull, indeed. Perihal nAt ianya tengah bercoti. Kang aa beroleh mesej dari nAt terakhir 13 Feb 2008. [[13th Feb 10:48 pm (reply | report spam | delete) salam aa, nat ada hadiah untuk aa kat blog nat.. amek sendiri yer...]] Nur dah makan? Ambik 2 porsi ya, satu buat kang aa. Tapi tolong Nur habiskan, please deh. Di Nur tentu dah 'Isha ya. Klo di kang aa baru selepas maghrib. Aa ada taruh comments di blog Nur yang bagus2. Tulis lagi ya.

Cahaya
27th Feb 3:07 am (reply | report spam | delete)

kang aa hehehe sorilah nikc saya terlalu banyak...tp semuanya itu cuma nama timangan sy tak satupun yang betul...mungkin itu adalah kenangan nostalgia lalu bersama teman2 ketika sedang asyik mengutus surat...wafa tu memang dah berkubur dah kang....saya takde ym...dulu ada tp ada masalah sikit ler...saya nak tanya kang, dulu kang ada sembang dengan Nat kan? di mana dia ya? udah lama ngak muncul2..... salam ukhuwah islamiah...

aa-eman
26th Feb 7:37 pm

Tapi Kumpulan hijajj tak nampak di youtube. Aa juga ingin ikut resapi, tentu boleh Nur taruh di blog tausyiah Nur biar bisa aa semak ya, please.

Cahaya
26th Feb 6:48 pm (reply | report spam | delete)

tajuk nasyid tu nur tuhan dari kumpulan hijjaz..ttp dalam you tube tuh ada orang buat korbanlah di hari raya aidil adha yg lalu kot...

aa-eman
26th Feb 6:39 pm

Salam Nur (ikuti Cik aja ah), pantaslah klo gaya bahasanya eman (enak nyaman) begini kerana pernah 6 tahun berjiran dengan warga aa. Tentu cukup waktu buat asimilasi budaya dan bahasa bahkan juga jodoh. Terbukti ada keponakan Nur yang berkahwin dengan orang Aceh dan Medan. Tinggal dengan yang origin Kuningan yang belum. Tentunya bagus sekali buat bisa aktir belajar multilingua. Sejak muda aa juga begitu, banyak muhibbah sambil bermahabbah. Andai aa bisa seminggu aja menetap disuatu tempat, maka aa akan bisa kuasai bahasa lokal buat daily conversation. Klo sebulan, maka aa dah akan cakap buat merayu gadis setempat. Hehe. Nur, origin Jowo itu di Central of Java dan East Java. Aa Sundanese, origin dari West Java. Tapi di Indonesia masih banyak sekali natural tribes. We are unity in diversity. Klo Nur merasa Melayu tulen, tentu lebih dekat ke 5 provinces at Sumatera Island. Especially closed to Tengku Adrian origin from Medan in North Sumatera. But actually Nur very much closer to Riau Islands from East Sumatera which their native loghat close to Melayu exhibit. Gituh lho (lor) Nur. Wow, dari sisi ayah ada darah China? Wew, tentunya tak salah aa suka menyanyikan Oh Azizah. "Putih kulitmu, cantik parasmu, mulia hatimu." Tak salah juga dari tausyiahmu, aa sembang Nur sebagai ustadzah aa. Hebatnya my primelady aa nih. Untung ada Kak Cik yang bisa telepati, [[seperti nur itu, saya rasa dia orang yang lembut orangnya...tetapi kadang kala agak brutal jugak...betul tak nur????]] Setuju Cik, aa turut. Makanya aa bolehpun lagi belajar cakap bahasa Melayu. Aa mahu bikin blog interlanguage yang sumbernya aa ambil dari konversasi kita dibantu oleh teman2 yang kuasai dwibahasa Malaysia dan Indonesia, seperti Hang Adrian dan Tun Dompas. Dua'in aa sehat kuat ceria dan panjang umur ya Nur. Sungguh aa juga ingin muhibbah ke Malaysia. Tunggu aja tiba masa yang tepat, begitu kah Nur?

Cahaya
26th Feb 7:08 am (reply | report spam | delete)

salam kang hehehe saya bukannya berdarah Jowo ler,saya melayu tulin...tetapi di sebelah ayah keturunan cina. saya suka dengan gaya bahasa Indonesia mungkin kerana saya selalu menonton sinetron dari indonesia...pernah juga berjiran dengan rakan2 dari Indonesia selama enam tahun...tak salah mempelajari banyak bahasakan?

aa-eman
25th Feb 10:31 pm

Wah aa jadi semakin dahaga aja buat sering baca dan resapi makna nurani di blog Nur. Dari gaya bahasa, aa terpikir klo Nur, Cik dan Anndee sama2 punya darah Indonesia juga. Loghat, gaya bicara yang Nur pakai seperti klo sedang bercakap? Tentu aa mengerti dan mencoba memahami gaya Nur itu. Boleh ya. Aa tau nurani Nur tulus dan penyayang.

Cahaya
25th Feb 7:44 pm (reply | report spam | delete)

waduh dari cahaya dah jadi nur cahaya...hepi bangat saya neh, jatuh cinta kat blog udahlah kang...hehehe..blog saya tuh jangan di baca selalu kang nanti ngak faham pulak bahasaku, apatak nya kekadang bahasaku tu berselang seli dengan loghat negeri..kang tahu loghat tak?

aa-eman
25th Feb 7:03 am

Hehehe, kan aa sayang sama Cahaya baru disini aja. Dan mbak Djubaedah tentu tak marah kerana tahu klo kita sudah saling ada yang memiliki. Hemmmhhh, Cahayapun sudah menggunakan bahasa gaul dan juga bahasa Jowo. Dari Cahaya aa dipanggil kang, dari Cik aa dipanggil mas. Senangnya aa nih. Sayangnya aa masih gak boleh tau siapakah gerangan Cahaya. Tapi rasanya namanya ada sebutan Nur deh. Kerana di emel lebih suka mebahasakan diri dengan Nur. Hemmmhhh, jangan2 Nur Cahaya ya? Kenapa juga Nur tak kasih tau gambarnya? Kerana chantek pula seperti Oh Azizah. Tul tak tuh? Klo Nur Cahaya mo kirim data dan gambar ke aa, sila ke emanraistea@yahoo.com aja ya. Klo disini nanti dik Adrian jadi tau lho.

Cahaya
25th Feb 6:30 am (reply | report spam | delete)

hahaha Aa sayang sama gue ek?gi mana nih?marah nanti mbak...err nama apa wife aa ye?ngak apa2lah Aa sayang sebagai mas aje ya kang hehehe..huih dah kucar kacir dah bahasaku ini ma aa...

aa-eman
25th Feb 4:58 am

Hehe jadi Cahaya takut aa tau data private ya? Nantilah aa tanya sama Cik calon menantu aa tuh. [[hihihi ngan emel aje..nati aa tahu pulak kekeke.]]

aa-eman
25th Feb 4:23 am

Alhamdulillah, selama aa disana Gaby sikapnya mesra dan manis. Aa diajaknya bermain apa aja. Kalau Gaby makan aa disuapin. Kalau aa masih tido Gaby lalu menangis dan hanya aa yang boleh membuatnya tertawa. Rasanya Sabtu depan aa ingin bersama lagi. Gaby tuh bikin aa rindu. Iya sih Cahaya tentu tak merengek, tapi takutnya malahan menangis. Kan aa boleh bingung buat bikin Cahaya tak menangis. Kan aa juga sayang sama Cahaya.

Cahaya
24th Feb 11:46 pm (reply | report spam | delete)

Aa moga ceria mengurus cucu ya tercinta ya..ngak apa2 lah kalau lambat balas mesejpun...tak merajukpun hehehe...

aa-eman
21st Feb 5:12 pm

Buat Cahaya dan teman2ku. Maaf klo aa tak segera jawab mesej, kerana aa hari ini akan ke Gaby. Semalam aa memimpikannya, tentunya aa semakin merindukannya. Terimakasih buat pershahabatan kita.
0
aa-eman
21st Feb 4:23 pm

Alhamdulillah. Syukurlah, artinya Cahaya dah lama lepaskan diri dari satu melapetaka keterpenjaraan hati akan kenangan lama yang bisa membinasakan qalbu. Tentu saja kerana landasan hidup Cahaya adalah tawaqaltu ilallahu. Buat hidup sejahtera bersama suami, anak2 dan cucu (wow, gimana caranya ya usia 35 dah punya cucu?) Tentunya dengan niat hati buat bersilaturahmi, dari dunia ini bisa dipetik hikmah hidup yang baik2. Hehe, aa ini bukannya samseng lho. Itukan cuma julukan dari dik Adrian aja. Dia memang terkenal hensem bagi kaum wanita dan suka menggodakan hati aa. Apa nama judul nasyid itu? Liriknya indah dan mudah merasuk ke hati sanubari. Bahkan baik pula buat uraikan airmata. Kerana dalam hidup ini tentu ada detil2 yang patut untuk disesali sebelum datang saat terlambat. Aa dah coba cari di youtube tapi belum jumpa kerana aa tak tahu judulnya. Muhasabah? Sesungguhnya Cahaya sudah lama lakukan itu, yang akan memperlancar buat menjadi muslimah shalihah. Sayangnya masih Cahaya sembunyikan jatidiri ke aa. Bisa saja menjadikan bantuan doa aa tak tepat sasaran. Kerana nama aseli pun tak tahu, gambar pun tak tahu, addreess pun tak tahu. Apa lagi yang bisa kualamatkan??? Masa sih ke datin seri siti nurhaliza yang dah Cahaya kutip nama lagunya. Cahaya Nuriman. Hehe.

Cahaya
21st Feb 4:08 pm (reply | report spam | delete)

Aa mas kendal tu dah tak wujud dah....dalam hatipun dah takde dah...ya kita bisa berkawan dengan semua orang asalkan jangan preman udah ler...betul ngak? ini satu nasyid untuk AA DARI KUMPULAN HIJJAZ SAYA SUKA BANGAT NASYID NIH.... Tak terucap kepiluan ini Titik hitam yang menghijab hati Hitung dosa saat pergi takkan kembali Sisa umur tidak undur lagi #Perjalanan dalam kehidupan Bukan jauh ketentuan datang Mungkin esok takdir takkan dapat dihalang Untung nasib di genggaman Tuhan *Isi alam puspa warna Bukti Tuhan Maha Kuasa Kemanakah arah tuju Hukum Tuhan pasti berlaku Bukan tempat lalai leka Di dunia bakti di tempah Tanam budi luhur budi Di akhirat tempat Abadi (Ulang # & * sampai habis) Himpun doa di pohon harapan Tempat rahmat petunjuk pimpinan Ikhtiar usaha moga dengan Nur dari Tuhan Suluh terang jalan kebahagiaan ~aku rasa sayu bila dengar nasyid ni, mudahan aku bisa muhasabah diri ini menjadi muslimah yang solehah aminnn...~

2 comments:

coolingstar9 said...

Abah,
How are you? I am coolingstar9, do you still remember me.
Wish you happy forever.

emanrais said...

Hi my dear, surely I remember to you too. So do I, wishing you happily ever.