Thursday, December 27, 2007

AziS Azhara




Show Recent Messages (F3)
YM 27 Des 2007 21.30
Azis Azahar: assalamualaikum
Aa Eman: Waalaikumsalaam. Apa khabar AziS? Semoga sihat dan bahagia ya.
Azis Azahar: sihat2 ja.bz?
Aa Eman: Alhamduilillah. AziS lagi apa selain chat ini? Klo aa sambil layani konsultasi
Azis Azahar: baru saja online. cek blog dan singgah2 blog
Azis Azahar: keja apa aa sebenarnya?
Aa Eman: Aa retired dari goverment of Jakarta tahun 2000. Sekarang aa buka usaha Internet & Telecommunication cafe. Agar aa gak mudah pikun aja sambil cari tambahan uang buat menunjang anak2 kuliah
Azis Azahar: bagus2 utk masa depan jg
Aa Eman: Makanya aa bisa tulis2 banyak blog. Juga berikan konsul kepada teman2 aa yang sedang dalam masalah kesihatan pisik psikis dan emosi
Aa Eman: Untuk masa depan, berarti aa dah siapkan pekerjaan bagi anak2 agar tak usah kerja di pabrik
Aa Eman: Aa lakukan ini bersama anak2 aa, sambil juga lakukan kerja2 tambahan yang searah dengan usaha ini
Azis Azahar: ooo kira dibantu oleh anak2 la ya..bagus2
Azis Azahar: aa indon di mana?
Azis Azahar: baru2 ni ada tengok dokumentari tentang kepulauan Natuna
Azis Azahar: cerita tentang adat dan kebudayaan mereka
Aa Eman: Aa di jakarta
Aa Eman: Duh bagus itu, mana pulau Natuna juga dekat menjadi tetangga ke Singapore dan Malaysia
Aa Eman: AziS tampaknya suka travel ya
Azis Azahar: saya nonton di tv saja
Azis Azahar: ada yang amalkan budaya melayu seperti tarian makyong tapi lebih moden saya kira
Aa Eman: Duh jadi suka menari juga ya. Bagus lah itu buat pengajaran kesenian kepada murid2 cikgu AziS
Azis Azahar: hehehe...suka nonton saja
Aa Eman: Amalkan bukannya berarti practise tuh cikgu....Hehehe
Azis Azahar: hehehe..ya la
Azis Azahar: sy ada soalan mau tanya
Aa Eman: Sila
Azis Azahar: SEORANG GADIS HAMIL ANAK LUAR NIKAH,TETAPI MENERUSKAN PERNIKAHAN DENGAN LELAKI YANG SAMA TANPA PENGETAHUAN PIHAK KADHI.PERKARA INI DIRAHSIAKAN BIMBANG TAKUT MALU BESAR. SAH ATAU TIDAK PERNIKAHAN INI???
Azis Azahar: SEORANG GADIS HAMIL ANAK LUAR NIKAH DAN BERNIKAH DENGAN 'PAK SANGGUP'.SAH ATAU TIDAK PERNIKAHAN INI?

Aa Eman: Klo Qadhi itu siapa? Penghulu nikah atau hakim majelis syariah?
Azis Azahar: penghulu nikah
Aa Eman: Klo nikah dengan penghulu, maka nikahnya sah
Azis Azahar: ok
Aa Eman: Klo gitu nikahnya tak sah. Karena tak memenuhi 9 syarat nikah
Azis Azahar: kenapa pulak?
Aa Eman: Hanya penghulu (orang yang berilmu dan punya kuasa buat menikahkan menurut syariat agama Islam). Klo tidak dilakukan didepan penghulu atau orang yang berilmu buat bisa menikahkan, maka nikah tak sah
Azis Azahar: oooo...bukan maksudnya tu
Azis Azahar: soalan kedua ni maksudnya
Azis Azahar: gadis sudah hamil tapi bernikah dengan orang lain bukannya dengan orang yang berzina dengan dia
Aa Eman: Pak sanggup itu siapa, apa bukannya seperti istilah dalam Islam, pernikahan cina buta? Menut fiqh bisa sah, asal dilakukan didepan qadhi..
Azis Azahar: ya la
Aa Eman: Menurut hukum, maka anaknya berbapak kepada yang menikahi ibunya bukan kepada yang menghamili ibunya.
Azis Azahar: ok..bagus aa
Aa Eman: Ini pernikahan prestige saja, bukannya pernikahan murni
Azis Azahar: cumanya sekarang ni terlalu ramai yang pilih untuk tidak bernikah
Aa Eman: Mungkin juga dengan pertjanjian pranikah tentang sejumlah harta atau apapun. Lain soal klo tujuan cina buta ini buat menjaga nama baik keluarga gadis hamil tuh
Azis Azahar: kononnya tak mau terikat dengan apa2 komitmen
Aa Eman: Maksud Azis tidak bernikah meskipun lagi hamil?
Azis Azahar: ramai pasangan tinggal 'bersama' tapi tak mau ada ikatan pernikahan
Azis Azahar: kenapa ya mahu buat begitu
Aa Eman: Di Indonesia juga ada beberapa gadis yang tak menikah. Iya katanya gak mau terikat komitmen apapun yang akan menjadi pengganjal langkah2 modernnya atau karrier.
Azis Azahar: ada juga sekarang ni lelaki yang menyukai kaum sejenis
Aa Eman: Duh Azis, hal itu juga terjadi semasa Nabi Luth, dalam legenda Sodom & Gommorah
Azis Azahar: zaman ini pun mau terima akibat yang sama macam zaman nabi luth jugak kah?
Azis Azahar: saya terkejut apabila terima berita yang seorang lelaki sudah punya 4 orang anak bercerai kerana lebih sukakan lelaki
Azis Azahar: hampirnya kita dengan kiamat kan???
Azis Azahar: bila tidur mana tahu terus tidak bangun
Aa Eman: Pasangan tanpa nikah itu, di Indonesia disebut samen-leven atau kumpul-kerbau. Biasanya alasannya sulit poligami atau asmara buta
Azis Azahar: ya atau dipanggil one night stand?
Aa Eman: Klo orang suka gila tak bisa kontrol emosi pakai logika karena jauh dari nilai2 moral agama. Bisa jadi orangnya yang salah atau lingkup sosialnya yang salah. Kan agama sudah berikan jalan keluar bagi lelaki yang punya hasrat berahi kepada pompuan bukan isterinya dengan jalan nikah. Tapi dipersulit oleh penganutnya sendiri
Aa Eman: One night stand? Itu beda. Kumpul kebo tak sama dengan pelacuran sekilas.
Aa Eman: Kumpul kebo juga didasari dengan hasrat mencinta dan dicinta tapi terhalang buat nikah
Azis Azahar: ooo..kiranya dia bersama tapi tak mau nikahnya..tapi tetap dengan pasangan yang sama?
Aa Eman: Pelacuran hanya buat pelampiasan nafsu sekejap atau semalam sahaja
Aa Eman: Iya, kadang smpai punya anak2..tapi tetap sulit buat nikah. Biasanya nanti pemerintah lakukan pernikahan massal sebagai solusi kondisi sosial darurat
Azis Azahar: aa ada berapa orang anak?
Aa Eman: Anak kandung 1, umur 33 dah nikah dan punya anak, Gaby. Aa juga merawat anak dari adik misteri aa sejak bayi. Sekarang dah umur 22 kuliah semester 9. Aa juga ikut membiayai pendidikan beberapa keluarga yang ekonomis kurang mampu.
Aa Eman: misteri = adik dari isteri aa
Azis Azahar: hehe sy faham lain tadi
Aa Eman: Faham lain gimana? Misteri ya?
Azis Azahar: ya.
Azis Azahar: sy tak punya mic la
Aa Eman: Ada lagi anak adik aa, baru tahun ini masuk kuliah di UI. Lalu biayai juga kost di Depok. Tapi aa bahagia
Azis Azahar: maaf
Aa Eman: Iya Azis, maaf aa salah pijat board
Azis Azahar: oh, ok
Azis Azahar: bagus aa mahu biayai
Azis Azahar: amal jariah tu
Aa Eman: Aa ini bukan orang makmur harta. Tapi aa lebih utamakan pendidikan. Rasanya aa berdosa klo simpan harta di bank, padahal ada anak2 cerdas yang ingin sekolah tapi tak punya biaya.
Azis Azahar: itu lagi bagus dari dibelanja yang bukan2
Azis Azahar: atau disimpan tapi tak diguna2
Voice message recorded. (7:50 PM on 12/27/2007)

Aa Eman: Waktu aa masih kerja, aa juga biayai beberapa anak tak mampu di beberapa kota. Tapi sekarang aa yang kurang mampu, kecuali hanya untuk keluarga dekat sahaja.
Aa Eman: Aa lagi senang, anak kandung aa lagi pesan komputer ke anak asuh aa. Buat disumbang kle panti asuhan
Aa Eman: Anak asuh aa itu kuliah di jurusan Advertizing juga menjadi teknisi net cafe aa
Azis Azahar: alhamdulillah moga jasa aa diberkati Allah
Aa Eman: Subhanallah.
Azis Azahar: tahun 2006 sy punya teman dari jakarta
Azis Azahar: dia datang ke malaysia ikut suaminya orang pakistan
Aa Eman: Siapa? Klo boleh aa tau buat ajar kenal
Azis Azahar: PJ fashion...ada ka di jakarta?
Aa Eman: PJ Fashin? Bisa ada tapi aa beluim dengar
Azis Azahar: sekejap sy semak kad bisnes dia
Aa Eman: Apa AziS masih ada kontak silaturahim dengan belau
Aa Eman: Mangga, silahkan
Azis Azahar: ITC mega grosir cempaka mas
Azis Azahar: sudah lama tidak kontak
Azis Azahar: sejak saya di sabah
Aa Eman: Iya aa tahu ITC Cempaka Mas
Aa Eman: Klo ada nombor teleponnya nanti aa bisa salamkan AziS
Azis Azahar: ooh tak perlu terima kasih saja
Aa Eman: Aas sama teman AziS itu satu kota, Jakarta Pusat
Azis Azahar: PT Pasuco Jaya
Aa Eman: Iya ya. Tapi tak apa. Maaf, klo boleh aa ingin punya photo close-up AziS.
Azis Azahar: ya? utk apa?
Aa Eman: Aa tertarik buat analisa AziS sehubungan dengan reaksi Azis di blog atas kecaman dari tangan2 jahil itu.
Aa Eman: Aa merasa Azis nih impulsif
Azis Azahar: apa tu? impulsif?
Aa Eman: Pic Azis menandakan Azis yang sejuk shalihah beraura ahlul Jannah. Tapi mampu bersikap impulsif. Ini keadaan psikis yang polarize
Aa Eman: Cepat tanggap
Azis Azahar: sebenarnya sy ajar pendidikan islam
Azis Azahar: hehehe malu mau mengaku
Aa Eman: Tapi maaf, aa cuma ingin coba analisa atas suatu keadaan teman2 baik aa aja. Sila lihat di blog tebakmanggis, fsabah
Azis Azahar: boleh juga kalau diambil dari friendster
Azis Azahar: banyak juga gambar saya di situ
Aa Eman: Gambar Azis yang dengan Salam Aidiladha, tampak sejuk. Tapi gambar yang dalam mobil sambil tengok kebelakang tampak sedang masygul. Okay nanti akan aa pilih lagi buat coba analisa buat lucu2 aja ya
Aa Eman: Sala S = Salam
Azis Azahar: itu dipaksa bergambar
Azis Azahar: memang la nampak macam tak suka
Azis Azahar: hehehe
Azis Azahar: gambar yg di ym ni tahun 2004 kalau tak silap
Aa Eman: Pantas tampak merengut. Tapi bola mata Azis menjadi tampak cemerlang lho
Azis Azahar: besar?
Azis Azahar: apa itu...sy ada belajar dulu..perkataan 'gede'
Aa Eman: Ya membesar tapi dengan sorot yang tajam.
Azis Azahar: dah lama sy lupa perkataan2 sy belajar dari kawan indon itu
Aa Eman: Aa barusan cuplik pic avatar AziS, lalu aa besarkan. tampaknya Azis lagi banyak pemikiran yang bisa ganggu masa tidur dan gastritik AziS. Jaga sihat ya.
Azis Azahar: macamana dapat tau ya?
Aa Eman: Tapi apkita sama 2 belajar saja. Aaz juga ada simapn blog SAziS buat belajar berbahasa Melayu bukan?
Aa Eman: Sekitar mata AziS tampak ada rona gelap. Itu menunjukkan ada banyak yang tengah Azis pikirkan sangat, terus2 menerus belum terselesaikan. Bahayanya menggangu lambung yang berpengaruh kepada kebiasaan makan menjadi tak sehat. Kurang makan atau makan terus.
Azis Azahar: itu kesan dari pakai cermin mata juga...cuma sekarang saja saya susah mau tidur..dulu2 ok saja
Azis Azahar: itu gambar 2004
Aa Eman: Gambar kapanpun, akan bertalian erat dengan gambar baru sekalipun. Maksudnya habit yang tengah dijalaninya, selama masalah2 belum terselesaikan.
Azis Azahar: ya ka
Azis Azahar: ya la sejak kebelakangan ni sukar mau tidur
Azis Azahar: banyak di fikirkan
Azis Azahar: sampai penah hanya boleh lelap selepas subuh menjelang saja
Azis Azahar: cuma 40 minit saja dapat tidur
Aa Eman: Kondisi itu sering bikin AziS mkerasa cepat lelah lalu badan penat2
Aa Eman: Maaf aa lama jawab karena lagi ada yang konsul ya
Azis Azahar: mungkin kerana terlalu lama bercuti
Azis Azahar: tak apa juga
Azis Azahar: lagipun saya pasti ok juga nanti
Azis Azahar: 2hb sy sudah mula masuk kerja kembali
Azis Azahar: hampir 2 bulan sy bcuti
Aa Eman: Coba Azis rebus daun salam dan sireh hijau buat bikin tampil sihat slim en slender
Azis Azahar: ya?
Aa Eman: Coba aja rebus 20 lembar daun salam dan 7 lembar daun sirih hijau dengan 10 lkter air. lalu diminum pengganti teh.
Azis Azahar: sy sekarang cuba minum teh hijau
Azis Azahar: maaf ya...terpaksa berhenti...ada yang mahu telefon..bila senang kita sambung lagi
Azis Azahar: terima kasih
Azis Azahar:
Azis Azahar has signed out. (12/27/2007 8:42 PM)


 

No comments: