Saturday, September 01, 2007

http://www.mybloglog.com/buzz/members/ridaparidah/



aa-eman
19th Sep 9:41 am

Terimakasih lah Rida. Kita tak tahu kebahagiaan ada dimana mana. Tapi harus kita cari dengan akal budi. Aa yakin ada kebahagiaan hati bersama neng Cici. Alhamdulillah, neng Cici mahu terima aa padahal aa sudah tua. Mungkin beliau butuh ilmu pengubatan aa yang cocok telah dirasakan olehnya. Dia gadis yang baik yang telah niatkan hati mahu menjadi isteri shalihah nanti. Tapi kita harus sama yakin, kalau perjodohan yang baik datangnya semata atas karunia Allah SWT sahaja. Wassalam.



ridaparidah
18th Sep 6:43 am (reply | report spam | delete)

Insya-Allah aa. Saya juga turut mendoakan kebahagian aa bersama ning CICI..moga ada kebahagiaan di sana..bila aa mahu menikah dgn ning CICI? Selamat Pengantin Baru ya aa...jumpa lagi..

aa-eman
19th Sep 9:20 am

Dear Rida. Adalah neng Cici satu gadis cantik 33 tahun yang masih lajang. Tadinya beliau satu pasien remote consult buat masalah gangguan emosi. Dia selalu bilang mahu mati saja. Selalu sedih dan stress. Setelah 4 bulan consult dia menjadi semakin sehat. Tapi kami menjadi saling sayang membutuhkan. Buat keselamatan lahir bathin dunia akhirat, hal yang paling patut dilakukan adalah berkahwin agar timbul kemaslahatan hidup perhubungan yang sah menurut aturan agama kita. Dengan begitu aa bisa berikan bantuan perawatan kasihatan lahir bathin dengan lebih baik lagi. Duh maafkan aa ya Rida, aa tak mungkin bisa dapat ijin dari isteri aa. Oleh karenanya pernikahan aa akan lakukan secara Sirri dari isteri aa. Tapi terbuka buat keluarganya. Ridha jangan marah ke aa ya. Maafkan aa kalau aa tidak kasih tauladan.



ridaparidah
18th Sep 2:23 am (reply | report spam | delete)

Eh..betul ker aa mahu nikah satu lagi? isteri aa tak marah ker? hehe..sajer mahu tanya...


aa-eman
18th Sep 7:00 am

Insyallah. Terima kasih lah Rida. Coba aa mahu dengar apa pulak kata hati shahabat2 aa yang lainnya akan maksud aa mahu berkahwin sama neng Cini ini. Adakah baiknya dan apakah buruknya. Begitu ya Rida.


aa-eman
18th Sep 6:34 am

Subhanallah. Kalau telah terjadi jalinan kasih sayang diantara sepasangb insan, sebaiknya kudu segera menikah yang hahalan thayyiban agar bisa terhindari dari kemungkinan besar keterjerumusan ke pada dosa. Hehe, kan tak ada aturan agama yang mengharuskan isteri aa tahu aa mau berkahwin lagi bukan? Insyallah, apa yng aa mahu lakukan bersama neng Cici adalah menjadikan sebagai ladang ibadah. Bukannya sekedar buat menebar syahawat sahaja. Jangan marah ka aa ya Rida. Tapi tulung doa ke aa.


aa-eman
17th Sep 4:06 pm


Neng Cici itu kekasih aa, tgl 22 nih usianya baru nak 33 tahun. Insyallah neng Cici should be my second lady. Beliau kemarin marah tuh soal, dia mahu beli maskawin (mahar). Kata aa mahar tuh barang apa yang dia inginkan buat syarat menikah tapi aa yang beli. Tapi neng Cici ingin beli sendiri. Kata aa tak aper lah asal aa dikasih tau harganya biar aa bisa ganti sebagai kewajiban aa atas mahar tuh. Lalu salah faham. Tapi sekarang neng Cici sudah baikan kembali dengan aa. Wahai Rida, Tulung lah doakan agar perjodohan kami beroleh kemudahan, karunia dan barokah dari Allah SWT. Kami malahan di bulan puasa nih sedang tadarus bersama bergantian. Neng Cici di Tangeang, aa di Jakarta. Tapi aa baru sampai surat 1 ayat 81 tuh. Kalau neng Cici sedang ada uzur bulanan sejak puasa hari pertama. Oh salah pula aa menerka usia Rida nih. Kalau begitu Rida tampak awet muda. Karena sikap bathin Rida yang charming atau lawa kalau kata Adrian. Aa hari ini mau ke Depok dulu ya Rida, mau ziarah ke Adelia anak aa yang baru kuliah di Universitas Indonesia. Kita sama saling mendsokan keselamatan sambiol jaga sehat kuat ceria ya Rida. Wassalam.


ridaparidah
17th Sep 7:25 am (reply | report spam | delete)

aa jangan sedih ya. Sapa neng CICI? kenapa dia marah sama aa? Bulan puasa ni kenala selalu bermaaf2an ya aa. Jangan selalu ambil hati. Nanti tentu tak ceria lagi. Hmmm, shaum tu memangla saya tahu sebab saya nie juga ada sekolah Arab di sini juga bersekolah agama tinggi. Insya-Allah saya tahu makna shaum tu. Eh, aa, apa maknanya charming tu? saya tak faham. aa juga salah teka umur saya,hehe. Itu muda sangat. Saya nie sudah tua aa. Sudah 40an. Lebih kurang macam umur si Adrian yang nakal tu..hehe..dia tu selalu saja ajak saya mengata aa. Teruk betul si Adrian tu aa, hehe..pasti dia marah saya sebab saya mengadu sama aa nie...biarkan dia marah, hehe..Oh ya aa, jangan bersedih lagi ya aa. Saya harap neng CICI tak marah sama aa lagi.



aa-eman
16th Sep 6:04 am

Subhanallah. Syukran, kalau kehadiran aa bisa Rida anggap sebagai ganti ayah sosial Rida. Aa bangga dan senang, Rida tetap tegar buat layari hidup manfaat. Maaf aa tanya apa itu shaum? Rida betul, artinya puasa. Tahun lalu aa da tanya sama satu gadis Malaysia, dan dia tak tahu apa itu shaum jer. Umur Rida? Maaf, kalau aa salah menduga 30an tahun. Betul ker? Hehe, namanya juga tebakmanggis. Jangan marah ya Rida. Aa senang boleh bershahabat juga dengan Rida yang chantek, smart dan charming ini. Hari ini aa bersedih, neng Cici marah ka aa karena satu kesalahfahaman.


ridaparidah
15th Sep 10:26 pm (reply | report spam | delete)

Hehe..saya nak balas 3 msg dari aa nie dalam satu jer yek. Saya tahu apa itu shaum. Puasa kan aa? betul tak? aa tanya umur saya ya? Cuba aa teka? hehe..apa lagi mahu bicara? hmmm..nanti sambung lagi ya aa. Terima kasih banyak ya aa kerana sudi bicara sama saya. Hilang rindu saya pada ayah. Jumpa lagi.

aa-eman
15th Sep 4:36 pm

Tak aper lah Rida. Sesama kawan dilarang saling tersinggung. Bikin wajah aa selalu tampak sehat ceria ajer. Wow, ada FS Ad juga ya? Aa blum lihat tuh. Kalau Rida suka, sering2 lah tengok FS aa itu. Aa juga sudah lama tidak baca ceritera2 yang bagus, yang lucu dan ada pulak yang seram dari blog Rida yang pintar sangat berkisah ini.

aa-eman
15th Sep 4:32 pm

Salam Rida. Jangan percaya lah sama Leknan Ad yang sekarang sudah naik jawatan dari provokator menjadi hororist tuh. Aa memang gak boleh marah. Hehe, orang kalau suka marah di bulan shaum dapat pahala cepat tua. E-eh, seperti aa pulak ya Rida?


ridaparidah
14th Sep 3:09 pm (reply | report spam | delete)

Betul tu aa. Saya rasa senang hati dan hilang rasa sedih bila berbicara dan melawati blog aa dan Adrian. Terima kasih ya aa. Maafkan saya kalau ada kata-kata saya yang menyinggung aa ya. Saya hanya bergurau tadi.


aa-eman
15th Sep 4:25 pm

Yela Rida, dari interiornya aa tahu klo gambar itu diambil di ofis. Klo baru 2 bulan masih termasuk gambar segar tuh Rida. Tapi nanti aa coba edit gambar di FS aa ya. Klo aja ada gambar close-up aa ingin coba analisa wajah Rida. Sudah tua? Tak lah masih muda cantek halus la. Berapa umur Rida kah? Tahukah Rida apa itu shaum?


ridaparidah
14th Sep 3:00 pm (reply | report spam | delete)

Yela aa. Saya hanya buka internet masa di rumah saja. Di ofis biasanya saya sangat sibuk. Takder masa nak buka internet. Gambar tu saya ambil ketika di ofis. Kawan saya yang ambilkan lebih kurang dua bulan yang lalu. Sudah tua kan saya aa..Jumpa lagi. Salam buat baby ya aa.



14th Sep 10:38 am

Hehe, kok bisa sama juga dengan aa Rida nih. Aa juga suka buka2 Internet malam2 setelah cyber cafe tutup. Sila lihat2 lagi FS aa, tapi pic Rida di guestbook aa bagus tuh. Tentu selagi Rida masih di ofis ya. Wassalam.


ridaparidah
14th Sep 6:28 am (reply | report spam | delete)

Saya kena ucap selamat malam pada aa kerana saya bukak pc nie waktu malam. Terima kasih kembali aa. Saya saje suka-suka lawat frnstr aa tu..


14th Sep 10:35 am

Subhanallah. Terimakasih Rida. Aa gak lucu tapi cuba terbitkan senyum dan tawa ceria di wajah Rida aja kok. Alhamdulillah, semoga aa berhasil ya Rida.



14th Sep 6:21 am (reply | report spam | delete)

Hehehehe...aa aa..maaf ya aa, baru jer bukak pc dan baca msg aa. Lucu jugak aa nie ya..



aa-eman
13th Sep 4:41 pm

Selamat pagi Rida. Terimakasih telah sudi mengisi guestbook di FS aa ya. Wassalam.


aa-eman
13th Sep 5:02 am

Hehe, klo Rida cubit pipi aa, tentu aa cuma meringis saja. Klo cubit pipi Gaby, tentunya akan membikin Gaby kejer menangis kuat2. Tentu Rida akan payah mendiamkannya. Insyallah, nantilah bile2 Gaby akan aa ajak buat ketemu Rida aja ya. Selamat berpuasa juga buat Rida sekeluarga. Dan kalau lagi berpuasa, Rida tak boleh cubit pipi Gaby yer. Nanti puasa Gaby bisa batal. Wassalam.


ridaparidah
12th Sep 5:14 pm (reply | report spam | delete)

hehehe....aa2x, lucunya mahu cubit ppnya aa. Biar saya mintak baby jer ikut saya, boleh ngak aa?


aa-eman
12th Sep 8:10 am

Wassalam. Alhamdulillah. Senang dengar Rida sekeluarga ada sihat. Aa juga demikian sihat aje adanya. Marhaban Yaa Ramadhan al-Mubarok ya Rida. Semoga kita sama boleh mereguk karunia yang besar didalamnya. Rida gak ada salah apa2 sama aa kok. Malah aa yang perlu minta maaf dan ampun suka ganggu Rida dengan pertanyaan2 buat aa ketahui. Terimakasih atas perhatian Rida buat Gaby. Tapi jangan cubit meski sikit pipi Gaby ya. Nanti Gaby menangis. Kalau Rida berani cubit ajer pipi aa.


ridaparidah
11th Sep 7:28 am (reply | report spam | delete)

Saya sihat-sihat ajer aa cuma, agak sibuk sikit di ofis. Agak kepenatan sedikit. Harap aa sihat juga ya. Sempena hadirnya Ramadhan al-Mubarak ini, saya ingin mengambil kesempatan memohon ampun dan maaf dari aa andainya sepanjang persahabatan ini ada kata-kata saya yang menyinggung perasaan aa. Sampaikan salam saya buat baby ya aa. Cute sangat dia. Jumpa lagi.


aa-eman
10th Sep 11:43 pm

Hehe, iya lah Rida. Gaby 14 bulan memang comel. Bagaimana khabar Rida? Sihat ajer ya.

ridaparidah
10th Sep 7:46 am (reply | report spam | delete)

Hai aa, sudah bertukar wajah rupanya aa nih. Comelnya baby tu...eeee, cubit sikit ppnya..hehe..



Dak sanke, ternyate cik Rida nih pintar sangat berceritere. Bagus sangat sampai hati aa berbunga dengan senyum dikulum. Bolehlah kalau cik nak istirohah dulu sambil teguk air puteh. Kami masih nak menunggu nunggu ceritere lebeh lanjut. “Kami istirahat ditempaaaat…. Graaaaaaaaak!”

Comment by aa-eman — September 4, 2007 #
http://ridaparidah.com/2007/06/page/3/

aa-eman
03rd Sep 8:00 am

Waalaikumsalaam Cik Rida. Bisnis Internet fine2 saja. Hehe, itu bukan comment tapi testimony. Alhamdulillah. Sampai seumur begini bola mata dan mata hati saya, belum pernah melihat yang aneh2. Termasuk sewaktu saya tidur diantara 2 makam dan saat malam2 saya sering memasuki areal pemakaman. Padahal saya sering mendengar ceritera yang aneh seram di areal makam itu. Tentu saja kisah yang berkembang dari mulut ke mulut. Kata satu orang melihat kucing di areal makam, lama kelamaan kata orang yang ke 10, ada harimau di areal makam itu. Namun kisah cik Rida bagus sekali, buat buka mata hati dan opini orang. Cik sungguh pandai berkisah hal yang menarik hati. Terbukti ada banyak sekali yang kasih comment. Jaga sehat ceria ya. Salam.


ridaparidah
03rd Sep 7:32 am (reply | report spam | delete)

Assalamualaikum aa, online ya?..sedang buat apa tu? Tentu busy ngan bisnes internet...terima kasih ya kerana beri komen di blog saya. Sila datang lagi.


Terima kasih ya aa kerana sudi berkongsi cerita dengan saya di sini. Sudi-sudilah datang lagi ya.

Comment by ridaparidah — September 3, 2007 #


Cik Rid, saya ada ceritera sedikit. Ketika saya kecil 1957, hobby saya bermain petak umpet (hide n seek) bersama teman2. 2 kelompok terdiri dari jumlah anak yang sama terbagi menjadi kelompok A dan kelompok B. Lalu diundi kelompok yang hide dan yang seek. Selagi kelompok seek menutup mata, maka masing2 anggota kelompok hide menyembunyikan dirinya. Semakin susah diketemukan berarti persembunyiannya semakin baik. Setelah semua semua anggota kelompok hide diketemukan, maka permainan dilakukan bergantian. Gilran saya bersembunyi, diam2 saya menisahkan diri dalam kegelapan malam menuju areal pemakaman. Lalu berbaring diantara 2 makam. Salah satunya masih baru dengan bau harum taburan bunga yang masih basah. Lalu saya tertidur sampai pagi. Lantas mandi di masjid terdekat buat sholat Shubuh. Alhamdulillah saya tak menemukan apa2. Begitu juga setelah dewasa, semasa saya bekerja di Dinas Pemakaman DKI Jakarta, saya sering masuk ke areal pemakaman pada malam hari. Juga aman2 saja. Yang saya takuti malahan ular, karena makam tua biasa menjadi sarang ular tedung dan ular welang. Maaf ya cik, kalau kisah saya OOT. Wassalam, aa.

Comment by aa-eman — September 3, 2007 #
http://ridaparidah.com/2007/07/27/hantu-penanggal/#comment-163


aa-eman
02nd Sep 10:20 am

Waalaikumsalaam. Termkasih Cik Rida sudah berikan uraian akan panggilan di Malaysia. Ini tentu akan sangat berguna bagi saya agar tidak sampai salah panggil. Kalau begitu pada umumnya saya bisa panggil Cik bagi perempuan dan Encik bagi lelaki. Kalau di Indonesia, sebutan ofis bapak bagi lelaki dan ibu bagi perempuan. Karena jabatan atau karena umur. Bagi yang lebih muda biasa dipanggil mas atu mbak. Di daerah Sunda, Akang bagi lelaki atau Teteh bagi perempuan. Buat bujangan, Cep bagi lelaki dan Neng buat perempuan. Duhh, senang nih bisa saling belajar sikit2 perihal budaya bersama Cik Rida. Panggilan Cik Rida dari Malaysia dan mbak Retno dari Indonesia. Saya akan salah kalau berusaha campur aduk ciri budaya dan asal usul. Jangan marah ya. Di daerah berbasis budaya Melayu seperti Sumatera, memang dikenal sebutan Pakcik untuk paman yang tua usia atau yang dituakan. Makcik buat bibi. Maaf, kalau disini saya lebih senang dipanggil Aa, agar semangat saya tetap muda. Iya lah cik, hari memang sudah malam. Nanti kita sambung lagi dilain kesempatan. Silahkan beristirahat dengan eman (enak & nyaman). Kok saya marah sih? Tidak lah. Wassalam, aa.



ridaparidah
02nd Sep 9:04 am (reply | report spam | delete)

aa boleh panggil saya Rida atau Paridah saja. Tadi saya ada lawat blog aa. Di sana saya lihat usia aa sudah sama usia dengan ibu saya. Rasa kurang elok kalau saya panggil aa saja. Kalau di ofis saya akan panggil semua golongan lelaki (muda atau tua) dengan panggilan Encik. Untuk yang sudah pergi haji, saya akan panggil Pak Haji. Tapi bagi yang sudah agak tua, saya akan panggil Pakcik. Untuk perempuan pula, bagi yang sudah berkahwin, saya akan panggil puan dan Cik atau Saudari untuk mereka yang belum berkahwin dan agak muda. Kalau yang sudah lebih tua dari saya, saya akan panggil mereka "kakak" (untuk perempuan), hehe..panjang pulak celoteh saya ya aa. Kalau saya tak silap, 'Pak' dalam bahasa Indonesia sama juga dengan "Pakcik" dalam bahasa Malaysia. Betul tak aa?. Saya mintak maaf kalau tersilap. Harap aa tidak marah sama saya. Oklah aa, saya sudah nak tidur, sudah agak lewat sekarang. Esok nak pergi kerja. Jumpa lagi ya aa. Selamat Malam. Assalamualaikum.



aa-eman
02nd Sep 8:51 am

Kalau begitu saya juga akan memanggil mbak Rida (kalau puan ridaparidah berkenan) saja. Di Jakarta setiap perempuan kami panggil mbak (kakak dalam bahasa Jawa atau teteh dalam bahasa Sunda). Kalau lelaki kami panggil dengan sebutan Mas. Saya risih kalau mbak Rida selalu manggil saya tuan, meskipun karena menghormati. Tapi kalau berkeberatan, bagaimana kalau saya memanggil dengan sebutan Cik bagi perempuan dan Encik bagi lelaki. Kita memang suka bingung kepada hal2 yang kita tidak faham. Makanya kita harus belajar. Dan sekarang saya sedang belajar buat mencari tahu. Sukakah mbak Rida jelaskan, kapan sebutan puan, tuan dan cik, encik boleh dipergunakan? Terima kasih. Wassalam, aa.

ridaparidah
02nd Sep 8:18 am (reply | report spam | delete)

Hehe..Maaf ya aa. Saya sebenarnya tak tahu bagaimana nak panggil ikut loghat Indonesia. Saya kurang arif. Mulai saat ini saya akan mula panggil aa saja. Tapi mengapa kena panggil kakak? Bukankah aa seorang lelaki? Apa yang saya tahu, kakak itu panggilan untuk perempuan? Maaf ya aa. Saya tidak berapa faham. Jangan marah ya aa. Jumpa lagi.


aa-eman
02nd Sep 6:21 am

Alhamdulillah. Ternyata nasihat yang sebetulnya terutama buat diri sendiri itu, ada juga bermakna bagi puan. Artinya puan memang seorang shalihah yang selalu membuka hati buat thalabul 'ilmi. Duhh, tentu sejuk jiwa ayahanda kepada puan. Puan benar, marilah kita saling berkongsi dalam kebenaran yang haq dari Allah SWT sahaja. Meskipun tidak semudah membalikkan tangan. Tapi begitulah seharusnya garis perjuangan kita buat mencapai apa2 yang, "Fi dunya khasanah wa fil akhiroti khasanah.. Waqiinaa adzaaban naari..." Hati aa pun menjadi sejuk bertukar kalam dengan puan. Mohon panggil aa saja yang bermakna kakak ya. Jangan memakai Pak, yang serasanya aa sudah tuwa sangat. Kan cucu aa juga baru satu, Gaby. Wassalam, aa.


ridaparidah
02nd Sep 4:03 am (reply | report spam | delete)

Pak aa-eman, bagus sekali saya bertemu di maya ini ya Pak. Sekurang-kurangnya kita boleh bertukar-tukar fikiran dan lebih lagi saya merasa sejuk hati dengan nasihat berguna yang Pak aa-eman berikan. Saya insaf dengan kehidupan ini Pak. Banyak sekali dugaanya yang harus kita tempuh dan memerlukan kesabaran yang kuat. Terima kasih ya Pak aa-eman. Jumpa lagi.



aa-eman
02nd Sep 12:43 am

Alhamdulillah. Bangga hati aa boleh bershahabat dalam duka dengan puan. Karena puan sosok yang tabah dan berilmu. Apapun boleh terjadi dalam hidup, asal "Ya ayyuhal ladzina amannu, wa nasta'iinu bishshabri washshalat. Inallahaa maash shobiriin." Di umur saya yang dah mengecap rasa kehidupan, penggal ayat itu boleh menjadi andalan. Puan betul, mari kita sama mendoakan semoga ayah puan boleh hadir di JannahNYA. Amiiien Yaa Rabb. Teruskan berjuang sebagai jihad fissabilillah, dalam ilmu dan amal yang kita kuasai buat sebesar besar kemaslahatan ummat, bersama shahabat2 puan dimanapun berada dalam Rahmatullah. Wassalam, aa.


ridaparidah
01st Sep 6:17 pm (reply | report spam | delete)

Ya Pak aa-eman, kekuatan dalaman saya hanyalah melalui bacaan Al-quran dan solat. Tanpa dua perkara itu, mungkin saya akan terus rebah tanpa haluan. Sedih, sememangnya saya bersedih kerana sangat kehilangan. Apapun takdir Illahi tanpa ada orang yang boleh menyangkalnya. Moga ayahanda saya ditempatkan bersama-sama para mukminin dan salihin. Amin!!!. Nasihat Pak aa-eman akan saya simpan buat ingatan hidup saya. Terima kasih.




aa-eman
01st Sep 9:41 am

Salam. Alhamdulillah, ternyata puan tegar buat melalui musibah keluarga ini. Adalah wajar kalau puan bersedih karena sangat kehilangan. Namun kalau lagi bersedih, segera ambil Wudlu, shalat sunnah 2 rakaat, membaca Al-Quran dengan tartil. Insyallah, ayahanda tersenyum bahagia di alam Baqa karena dah punyai puan, putri shalihah.



ridaparidah
01st Sep 12:20 am (reply | report spam | delete)

Waalaikum Salam W.b.r Pak aa-eman. Terima kasih. Nasihat Pak aa-eman yang baik sekali itu akan saya jadikan ingatan moga diri saya dan keluarga tabah menghadapi dugaan Allah ini. Saya juga faham, suatu hari nanti, kita juga akan ke sana...cuma hati ini amat sedih atas kehilangan yang tak diduga..jumpa lagi..senang2 lawatilah blog saya ya Pak aa-eman..ridaparidah .com. Mungkin kita boleh kongsi sesuatu yang baik.



aa-eman
31st Aug 8:47 pm

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Saya sekeluarga mengucap turut berbelasungkawa (condolation), atas berpulangnya ayahanda tercinta ke Haribaan Allah Sang Maha Pencipta Sarwa seluruh alamNYA. Semoga Allah SWT lapangkan dan terangkan tempatnya, ampuni segala dosanya, terima seluruh amal baiknya, berikan tempat yang terbaik di sisiNYA. Kepada puan dan keluarganya, semoga tetap bershabar, kuat dan sehat untuk tetap mengarungi kehidupan puan. Yang kelak jika telah tiba masanya, kita semua juga akan turut perjalanan ayahanda untuk kembali kepada Al-Chalik. Billahit taufik wal hidayah. Wassalam.

No comments: